Információk

realm

Autózzunk télen is balesetmentesen!

Most van itt a téli abroncsok felszerelésének ideje. Túl az ismert szempontokon, néhány további szempontra szeretnénk felhívni a figyelmet:

> A téli gumiabroncs szükségességéről és használatáról nem lehet eleget beszélni és szerencsére egyre többen ismerik fel: a hideg évszakokban használt abroncsok mintázata és anyaga eltér a nyári időszakban felszerelttől. A téli gumiabroncsot nem elsősorban a havas úton történő könnyebb haladásra találták ki, hanem arra, hogy a 7 °C-nál hidegebb aszfalton is kellő tapadást biztosítson.

> A gumiabroncsoknak nem használ a téli-nyári le, illetve felszerelés, ezért érdemes külön felnit vásárolni mindkét szett számára. Javasoljuk, hogy télen ne használjunk könnyűfém felnit, hanem csak acélfelnit. Ha a tavaly használt téli abroncsokat szereltetjük fel, győződjünk meg azok kifogástalan állapotáról: ha megfelelően tároltuk őket, és a profilmélységük legalább 4 mm mély, elvileg nem érhet bennünket kellemetlen meglepetés, de ha kétségeink vannak, forduljunk szakemberhez.

> A nem használt kerekek elhelyezése: a felnire – közkeletű nevén kerékre – szerelt gumiabroncsokat felfüggesztve vagy egymásra helyezve kell tárolni. A leszerelt abroncsokat viszont állítva, de rendszeres időközönként megforgatva tegyük el a következő szezonig. A gumiabroncsokat hűvös, hőforrásoktól legalább egy méterre lévő, száraz, pormentes, lehetőleg sötét tárolóban vagy ahol erre mód van, a szakszervizben raktároztassuk.

> Aki hegyes-dombos területen lakik, vagy kora reggel indul dolgozni, annak nem kell megvárnia az abroncsserével a valódi hideget. Október második felében már nem korai felszerelni a téli szettet, ráadásul ilyenkor még jó eséllyel a sorban állás is megspórolható.

> Az abroncsokat nagyjából három kategóriába sorolhatjuk: budget, közepes és prémium minőség. Aki kisautójával keveset autózik, az nyugodtan választhat az olcsóbb polcokról is, a nagy gyártók termékeiben megbízhatunk. Aki sokat autózik és erősebb – nagyobb forgatónyomatékú – motor van az autójában, az válasszon jobb minőségű abroncsot. Ezek biztonságosabbak, gazdaságosabbak és csendesebbek, ráadásul az élettartamuk is hosszabb lehet. Az új abroncsoknál kötelező energiatanúsítvány könnyen áttekinthetően tájékoztat az üzemanyag-hatékonyságról, a vizes úton mért fékútról és a gördülési zajról.

> Az úgynevezett négyévszakos abroncs kompromisszum: az anyagának összetétele, a lamellák profilja és azok mélysége inkább a nyári gumiabroncsokéhoz hasonló.

> Jelentős mennyiségű hó esetén ajánlott a hólánc, amely felszerelését érdemes otthon, indulás előtt begyakorolni. Egyes országokban a hólánc kötelező felszerelés. A határ másik oldalán ellenőrizhetik meglétét, sőt azt is, hogy a gumiabroncshoz illő méretűt tartunk-e a csomagtartóban.

> Ha a gumiabroncs csere kapcsán úgyis a szervizben járunk: nézessük meg a fékbetéteket, cseréltessük le a nyári ablakmosó folyadékot télire, ellenőriztessük a fagyálló folyadék fagyáspontját, valamint szintjét és szükség szerint állítassuk be. A nyáron gondmentesen „dolgozó”, de 4-5 évnél régebbi akkumulátor teljesítménye télen már kevés lehet a motor indításához, ezt is érdemes megnézetni.


Nem véletlenül hívják a téli gumiabroncsot télinek!

Tévhit, hogy a téli gumiabroncsot csak havazás esetén szükséges felszerelni. Mind tudományos, mind szakmai érvek alátámasztják, hogy érdemes már olyan időjárási viszonyok között is a téli abroncsokat felrakatni, amikor a hőmérséklet tartósan 7 Celsius-fok alá süllyed.

Mindennek az az egyszerű oka van, hogy a téli gumiabroncs a lamelláknak köszönhető jobban tapad, így a téli időjárásban a lehető legbiztonságosabb közlekedést teszi lehetővé. A hosszanti és oldalirányú mély mintaárkok kivetik magukból a havat és biztosítják a jó vízelvezetést a havas, sáros, latyakos, vagy jeges és jégkásás utakon. A nyárinál lágyabb gumikeverék emellett a hideg, 7 Celsius fok alatti aszfalton sem válik merevvé, hanem rugalmas marad, és így az elvárt tapadást nyújtja.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség ezúton is szeretné hangsúlyozni, hogy a téli gumiabroncsok felszerelése életeket menthet. Komolyabb havazás esetén pedig a hólánc használata is ajánlott.

A havazás, és a vele járó közlekedési akadályok megérkezésével különösen fontos, hogy mindenki betartsa a téli gumiabroncs használatára vonatkozó ajánlásokat. Több koccanásos, és súlyos, emberéletet követelő baleset is történt az elmúlt hetekben, melyek közül többnél is a téli gumiabroncsok hiánya okozta a balesetet.

A hazai közlekedésben nemcsak a személygépkocsik, hanem - a tapasztalatok szerint - a buszok, teherautók és a kamionok gumiabroncsainak téli kondicionálása sem megfelelő. Vagy nem jut ezekre a járművekre megfelelő téli gumiabroncs, vagy úgynevezett ”négyévszakos” abroncsokat használnak, leginkább költségkímélő okok miatt. A négyévszakos abroncsok sem a nyári, sem a téli útviszonyok esetén nem biztosítanak maximális biztonságot, és folyamatos, csere nélküli, ezáltal erőltetett használatuk gyorsabb és erősebb kopáshoz vezet, amely ismét balesetveszély forrását jelenti.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség ezért szeretné mindenki figyelmét felhívni, hogy ne bízza a véletlenre saját és családja, valamint környezete biztonságát. A téli gumiabroncsot nem véletlenül hívják télinek!


Itt az ideje felszerelni a téli gumit

A Magyar Gumiabroncs Szövetség téli gumiabroncs szezont megelőző kutatásában arra kereste a választ, hogy a magyar gépjárművezetők mennyire vannak tisztában a gumiabroncsok szerepével a biztonságos közlekedésben. Az eredmények azt mutatják, hogy bőven van még hová fejlődni, holott a tét az életünk lehet.

> Magyarországon az autóvezetők mintegy 40%-a nem tudja pontosan, mikor kell lecserélnie a gumiabroncsokat.

Egy reprezentatív felmérés szerint a 18-70 éves autóvezető lakosság 40,8%-a – helytelenül – nem attól teszi függővé a gumiabroncs cseréjét, hogy a hőmérséklet 7 °C alatt vagy felett van. Jellemző hiba például, hogy megszokás szerint egy adott hónapban cseréli le az abroncsokat, az időjárástól függetlenül. Szigorúan a téli gumiabroncsok felszerelését tekintve az arány valamivel jobb, azonban még mindig túlságosan nagy: az autóvezetők 36%-a nincsen tisztában a 7°C alatti hőmérséklet jelentőségével. Habár számokkal kifejezve a helyzet nem tűnik drasztikusnak, emlékezzünk rá, hogy a súlyos balesethez elég csupán egyetlen nem megfelelő abroncsokkal felszerelt gépjármű.

>Sokan akkor cserélnek gumiabroncsot, ha az rossz állapotban van – azonban gyakorlatilag nem tudják, mikortól rossz az abroncsok állapota.

Az autóvezetők 46%-a akkor cseréli le a gumiabroncsot, ha az „rossz állapotú”. Azonban ennek a csoportnak több mint 60%-a nem, vagy rosszul tudja, meddig mondható jó állapotúnak egy abroncs (minimális profilmélység alapján).

> Biztonsági szempontból fontosabbnak tartjuk a gyerekülést a téli gumiabroncsnál.

Gyermekeink biztonsága természetesen az egyik legfontosabb dolog a világon. De mi a helyzet a közlekedésben résztvevő többi emberrel, köztük saját magunkkal? Íme, a válaszadók átlagos prioritási listája, ha biztonságos autózásról van szó:
- fékek állapota
- menetstabilizáló rendszer
- biztonsági öv
- fényszórók, lámpák állapota
- életkornak, testsúlynak megfelelő gyerekülés
- lengéscsillapítók állapota
- téli gumiabroncs
- légzsákok
- ABS

> A magyar autóvezetők szerint a megfelelő gumiabroncs használata fontosabb a taxik esetén, mint a személygépjárműveken.

Habár az eltérés nem nagy – egy tízes skálán egy pontos –, mégis érdekes kérdéseket vet fel. Gondoljunk csak bele: a mindennapi forgalmat tekintve vajon hány személygépjármű jut egy taxira? Vagy emlékezzünk vissza, hogy az elmúlt egy évben hányszor ültünk taxiban és hányszor saját, vagy mások autójában?

Videók

realm

2013-as kampány videói

Lehet Ön akár a Világ Legjobb Autóvezetője - ha nem tapad a gumiabroncs, Ön is kiszolgáltatott lesz

A tavalyi kampány elsődleges célja volt, hogy felhívja a figyelmet a téli gumiabroncs használatára, és annak érdekében is, hogy egyre több autós ismerje fel, hogy biztonságosabb a járműveket az évszaknak megfelelő gumiabroncsokkal felszerelni, így 7 oC alatt téli abroncsokkal.A közlekedésbiztonsági kampány különböző televízió csatornákon, rádióadókon, köztéri óriásplakáton és online felületeken jelent meg.

Váltson téligumira!

A 2013-as kampány reklám videója.

TCR reklám 2013

A 2013-as kampány TCR videója.

Gumiabroncs váltás

Szabó Zsófi felkészül a télre.

Infografika

realm

Információ képekben

Ennél a pontnál szeretnénk infografikákban is szemléltetni, a nyári és téli autógumiabroncs használat közti különbséget illetve a két típusra vonatkozó néhány jellegzetességet.

trial

Nyárigumi télen

fékút

Havas útviszonyok között, 50km/h-s sebességnél egy téli gumiabronccsal felszerelt autónak 35 méter kell a megálláshoz. Ugyanilyen körülmények között, egy nyári gumiabronccsal futó autó viszont 43 méternél áll meg, ami 7 méterrel nagyobb fékutat jelent. Ez a pár méter akár életet menthet. Váltson téligumira.

trial

Celsius fok

gumicsere

Egy reprezentatív felmérés szerint a 18-70 éves autóvezető lakosság 40,8%-a – helytelenül – nem attól teszi függővé a gumiabroncs cseréjét, hogy a hőmérséklet 7 °C alatt vagy felett van. Jellemző hiba például, hogy megszokás szerint egy adott hónapban cseréli le az abroncsokat, az időjárástól függetlenül. Szigorúan a téli gumiabroncsok felszerelését tekintve az arány valamivel jobb, azonban még mindig túlságosan nagy: az autóvezetők 36%-a nincsen tisztában a 7°C alatti hőmérséklet jelentőségével. Habár számokkal kifejezve a helyzet nem tűnik drasztikusnak, emlékezzünk rá, hogy a súlyos balesethez elég csupán egyetlen nem megfelelő abroncsokkal felszerelt gépjármű.

Kapcsolat

realm

Elérhetőség

Lépjen velünk kapcsolatba

Iroda, székhely, és levelezési cím:
Magyar Gumiabroncs Szövetség
BAH Center Irodaház, B. épület,1.em.
1124 Budapest, Fürj utca 2.
tel: +361 7896970
fax: +361 2401418
weboldal: www.hta.org.hu