Aktuális információk

Téligumiabroncs térkép

Összegyűjtöttük, hogy hazánkban és Európa országaiban milyen előírások vonatkoznak a téli gumi és a hólánc használatára. - az OKF weblapja nyomán.

forrás: OKF weboldal


A TyreAWARE kampány útnak indul Európában

Az európai gumiabroncsgyártó szövetségek a mai napon hivatalosan elindítják a TyreAWARE kampányt. A projekt célja, hogy felhívja a kereskedők, hatóságok és vásárlók figyelmét a gumiabroncsok karbantartáshoz, tárolásához és szervizeléséhez kapcsolódó legfontosabb tudnivalókra.
A TyreAWARE kampányt az Európai Abroncs- és Gumigyártó Szövetség (ETRMA) és annak tagjai hozták létre. A segédanyagot 14 nyelvre fordították le, és ingyenesen tölthetőek le a kampány interaktív weboldalán: Magyar nyelvű prospektus


A weboldal látogatói a TyreAWARE kvízben – amely jelenleg angol nyelven érhető el – próbára tehetik tudásukat arról, hogy hogyan lehet a legjobban gondoskodni gumiabroncsainkról. A kvíz itt érhető el: Kvíz

Hasonlóan az két évvel ezelőtti téli gumiabroncs kampányhoz, amikor „Önnek van 10 métere megállni. Az élet nem törésteszt. Váltson téli gumira!” szlogenekkel hívtuk fel a lakosság és döntéshozók figyelmét a téli gumiabroncs jelentőségére, a TyreAWARE azt a kulcsfontosságú célt szolgálja, hogy bővítse a fogyasztók ismereteit a nyári és a téli gumiabroncsok használatával kapcsolatban.

A weboldalon elérhető anyagok a gumiabroncsok tárolására, vásárlására, karbantartására és szervizelésére vonatkozó tényeket és tanácsokat mutatják be. A videók többek között arról adnak információt, hogy mikor ideális lecserélni az abroncsokat, miért fontos a helyes guminyomás nyomonkövetése, illetve, hogy mikor érdemes téli gumira váltani.

Fazilet Cinaralp, az ETRMA főtitkára ezzel kapcsolatban elmondta, hogy „a gumiabroncsok komplex és magas szintű technológiai termékek. A gumiabroncsok futófelülete jelenti az egyetlen pontot, ahol a jármű érintkezik az útfelülettel. A most átadott információk és javaslatok betartásával a gumiabroncsok biztonságosabbá válnak, hosszabb lesz az életciklusuk, a járművek kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, kevesebb CO2-t bocsájtanak ki, és csendesebbé válnak.”

„A TyreAWARE kampány célja, hogy felhívja a lakosság figyelmet arra, hogy a megfelelően kezelt gumiabroncsok minősége és értéke nem csökken az idővel. Szeretnénk elérni, hogy a fogyasztók felismerjék, milyen nagy szerepük van a gumiabroncsok kiválasztásában és helyes karbantartásában. Mindez hozzájárul az élettartamuk meghosszabbításához, és a minőségük megőrzéséhez. Célunk az is, hogy elmondjuk: az abroncsgyártók folyamatosan dolgoznak a termékeik minőségének fejlesztésén úgy, hogy közben a fenntarthatóság szempontjait is figyelembe veszik.”– nyilatkozta a kampány kezdete alkalmával Morenth Péter, a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) ügyvezető elnöke.

A TyreAWARE kampányt a gumiabroncsgyártók hozták létre a gumiabroncsokkal kapcsolatos információk tudatosítására annak érdekében, hogy bővítsék az érdekcsoportok általános ismereteit, illetve hogy megkönnyítsék az oktatáshoz és tanácsadáshoz kapcsolódó törekvéseiket.

A gumiabroncsok környezeti hatásainak csökkentésére folyamatosan nyomást gyakorolnak a jogszabályok. Ugyanakkor az ETRMA arra figyelt fel, hogy számos érdekcsoport téves információkkal rendelkezik a gumiabroncsokról és a gumiabroncs-iparról. Az érintett érdekcsoportok felé irányuló tanácsadási és oktatási tevékenység támogatására a gumiabroncsgyártók úgy érezték, szükséges bővíteni az ismereteket.

***

Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA) Az ETRMA az európai gumiabroncs ipar központi szövetsége, és elkötelezett a gumiabroncsok által generált környezeti hatások csökkentése iránt, ugyanakkor biztosítani kívánja a gumiabroncsok biztonsági teljesítményének magas színvonalát.

***

További információ:

Morenth Péter
ügyvezető elnök

+361 7896970

morenth@hta.org.hu
www.hta.org.hu



Legyünk körültekintőek, mielőtt felszereljük a nyári gumiabroncsokat
Használt abroncsok: figyeljünk a kockázatokra!

A tavasz kezdete a gumiabroncscsere ideje: leszereltetjük a téli kerekeket, átveszik a helyüket a nyáriak. Az autósok túlnyomó része több éve használatban lévő gumiabroncsokat tart otthon, éppen ezért felszerelés előtt nem maradhatnak el az ellenőrző vizsgálatok, hogy kiderüljön: kielégítik-e az abroncsok az elvárt minimális követelményeket? Nagyon lényeges, a tapadást alapvetően meghatározó tényező a gumiabroncs kora. Egyetértés van a gumiabroncs ipari szakemberek között abban, hogy az első felszereléstől számított legfeljebb hat szezonig szabad visszatenni a gumiabroncsokat a felnikre, mivel az ennél tovább megtartott abroncsokkal járművünk menettulajdonságai – különös tekintettel a nedves felületen mutatott képességekre és a fékútra - számottevően romolhatnak. Jó tudni, hogy a legfeljebb három évig szakszerűen (azaz száraz, hűvös, UV-fénynek nem kitett helyen) tárolt abroncs az újjal egyenértékűnek számít, viszont a tíz esztendős gumiabroncsokat az alapanyag elöregedése miatt általában akkor is célszerű lecserélni, ha futófelületének állapota ezt egyébként nem indokolná. Az öregedés egyértelmű jele a kirepedezett profil és oldalfal, s e folyamatot már nem tudjuk visszafordítani, legfeljebb szakszerű és rendszeres ápolással, helyes tárolással késleltethetjük.

Magunk is könnyedén meggyőződhetünk a gyártási időpontról: az oldalfalba nyomva megtaláljuk a DOT jelölést, és mögötte négy számot. A második kettő a gyártási évre, az első kettő pedig a gyártás hetére utal, vagyis például a DOT 3613 azt jelenti, hogy a gumiabroncs 2013. év 36-ik hetében készült. Az abroncsok élettartama szempontjából meghatározóak a használati körülmények is. Így például, hogy milyen a jármű állapota, rendben vannak-e lengéscsillapítói, felfüggesztései. Befolyásoló tényező az autó kezelése, azaz rendszeresek-e a gyors, akár kerékkipörgéses indulások és az erőteljes fékezések, mennyire egyenletes sebességgel hajt a vezető, hogyan közelíti meg a járdákat, padkákat, és nem utolsó sorban a keréknyomás. Utóbbi megválasztásánál a jármű kezelési könyvében szereplő értékek az irányadók. A túlzott és a túl alacsony nyomás is káros az abroncs szerkezetére, ráadásul a jármű fogyasztására és biztonságára is rossz hatással van.

A már említett futófelületnél a profilmélység ellenőrzésére is fordítsunk időt. Igaz, hogy törvényileg előírt minimum az 1,6 mm, ám nem szabad megvárni, míg idáig lekopik a mintázat. Téli abroncsnál 4, nyárinál 3-mm-t ajánlanak a szakemberek, mint a biztonságos kezelhetőséget még garantáló minimumérték. Természetesen a futófelületet és az oldalfal állapotára is figyelni kell, a felmérést mindenképpen bízzuk hozzáértőre.

Amennyiben kiderül, hogy új nyári abroncsra lesz szükségünk, a vásárlást ajánlott szakműhelyben, szakáruházban lebonyolítani, ott, ahol nemcsak - akár több évre szóló - garanciát, valamint számlát kapunk, hanem az elhasznált gumiabroncsot is átveszik, és gondoskodnak annak környezetbarát begyűjtéséről és hasznosításáról.


Életveszélyes lehet a téli gumi a nyári időszakban

2014.09.05.

Azt ma már szinte mindenki tudja, hogy nyári gumival télen nagyon veszélyes közlekedni. Pedig az ellenkezője is okozhat súlyos balesetet.

Augusztus végén két autó ütközött frontálisan a 2-es főúton. A balesetben ketten meghaltak, gyerekek is sérültek. A két kocsin összesen hét téli és egy nyári gumi volt. Hogy ennek volt-e szerepe a tragédiában, még vizsgálják a szakértők. De téli gumit használni nyáron egyébként is veszélyes.

forrás: Hír24, http://www.hir24.hu/belfold/2014/09/04/eletveszelyes-lehet-a-teli-gumi/


Hogyan csökkenthetjük az ország üzemanyag-fogyasztását tíz százalékkal?

2014.09.01.

Egyes becslések szerint, ha a Magyarországon közlekedő valamennyi gépjármű abroncsát a megfelelő értékre pumpálnák fel, az ország üzemanyag-fogyasztása azonnal csökkenne tíz százalékkal! 10 pontba gyűjtöttük a semmibe sem kerülő ötleteket.

1. Minden abroncs kopik, de…

Normál használat mellett a talaj kicsi szemcsékben gumidarabkákat dörzsöl le az abroncs futófelületéről. Ez természetes folyamat, de nem mindegy, hogy mennyi idő, illetve kilométer után kell új abroncsokat beszereznünk. A kopást megállítani nem lehet, de lassítani igen, és ehhez a legtöbb esetben elég havonta néhány perc: A megfelelő keménységűre pumpált gumiabroncsok élettartama hosszabb, tapadásuk biztosabb, az autó úttartása jobb, és a fogyasztása pedig kisebb. És, ami a legfontosabb: a vezetésbiztonság és az abroncsok élettartama is nő, ha odafigyelünk a megfelelő nyomásértékre.


2. A sebesség, a terhelés és a nyomás kapcsolata

A fenti három fogalom szorosan összefügg, és nagymértékben befolyásolja a fogyasztást, az abroncsok élettartamát és a biztonságot. Egy példa: az abroncsban uralkodó nyomás jelentős mértékben befolyásolja annak terhelhetőségét. Ha nagyobb terhet szállítunk, utánfutót húzunk, meg kell növelnünk a nyomást, de mindig csak az autónk gyári előírása szerinti mértékben. Így a gumiabroncs kevésbé kopik és az autónk kevesebbet fogyaszt. (A családi nagyutazás után állítsuk vissza a megfelelő értékre.) Az is segíti az abroncsok élettartamának megőrzését, ha csökkentjük az egyébként megszokott sebességünket.


3. Nem elég a cipő orrával megrugdosni

A látszólag rendben lévő abroncsok nyomását is ellenőrizni kell, havonta legalább egyszer, mondjuk a lakóhelyünkhöz legközelebb eső benzinkúton. Az optimális persze az lenne, ha a teljesen hideg abroncsokban lévő nyomást tudnánk ellenőrizni, például még reggel, otthon, ugyanis az így mért szám a valós. A kívánt érték az, amit az autó kézikönyvében, vagy jellemzően a vezető felőli első ajtó környékére ragasztott matricán tesz közzé a gyártó. A kis táblázatban eltérő értéket adnak meg egy-két utasra számítva, jól felpakolt kocsira, dízel- illetve benzinmotorra, és megint mást, ha utánfutót vontatunk. (Ha a nyomást meleg gumin ellenőrizzük, a gyártó által előírt számokhoz 0,3 bar-t hozzá kell adni.)


4. Ne feledkezzünk el a pótkerékről!

A legtöbben elfelejtik a csomagtartó mélyére elásott pótkerékben ellenőrizni a nyomást, ebben az esetben egy esetleges kerékcserénél kínos meglepetés érhet bennünket.


5. Mikor alacsony a nyomás?

Az egyenetlen kopás csökkenti a gumiabroncsok élettartamát, ezért érdemes időről-időre ránézni a futófelületre. Ha az abroncs futófelületének két szélén jelentkezik a kopás, a gumi „vállas”, akkor alacsony a nyomás. Ilyenkor az abroncs jobban kopik, túlságosan felmelegszik, és az autó a nagyobb gördülési-ellenállás miatt többet fogyaszt. Ha „nem számottevő mértékben”, mondjuk csak 0,5 barral kisebb a kerekekben lévő nyomás az előírtnál – amit ránézésre nem lehet megállapítani –, a gumi élettartama rövidebb lesz az elvárhatónál. Szakemberek szerint 10%-kal alacsonyabb nyomás mintegy 10%-al csökkentheti a futásteljesítményt. Amennyiben még kisebb a nyomás, arra is számíthatunk, hogy a fogyasztás akár drasztikus mértékben is megnő, a tapadás viszont csökken. Ha olyan abroncsokkal közlekedünk, amelyekben mindössze 0,5 bar nyomás van, a fentieken túl az abroncsokat véglegesen tönkretesszük.


6. Ha túl nagy a gumiban lévő nyomás

Ilyenkor a futófelület közepe lesz kitéve aránytalanul nagy terhelésének. Igaz ugyan, hogy a nagyobb nyomás akár mérhető fogyasztáscsökkenést is eredményezhet, de semmi sincs ingyen: ilyenkor a gumiabroncs élettartama éppúgy csökken, mint az autó stabilitása és tapadása, és a futómű is gyorsabban kopik, mint ideális nyomás esetén.


7. Ha a futófelületen mélyedéseket és domborulatokat látunk

Ebben az esetben valószínűleg nem elég a nyomáspróba: szerelő tudja megállapítani, hogy a kerekek kiegyensúlyozatlansága vagy a felfüggesztés, a lengéscsillapítók, esetleg a kormányrendszer kopott alkatrészei okozzák-e a bajt. Az átlós kopás helytelen centrírozásra éppúgy utalhat, mint alacsony nyomásra. A kerekek össze- és széttartásának beállítása, valamint a futómű hangolása egyébként is hasznos: nemcsak a féloldalas, illetve az egy-egy foltban történő kopást lehet vele elkerülni, de a gyári értékekre beállítva a legkisebb az abroncsok kopása, ugyanakkor a legjobb a tapadás, és végső soron a legbiztonságosabb a vezetés.


8. Mikor kell cserélni az abroncsot?

A futófelület bordái között színes jelzőcsíkokat, esetleg kidudorodásokat találunk. Ha ezek a csíkok egy szintbe kerülnek a bordák felszínével, mindenképpen le kell cserélni az abroncsot. Ilyenkor a bordák magassága már csak 1,6 mm. Ez a hazai és több európai szabályozás szerinti minimális árokmélység, de nem éri meg feszegetni a határokat. A szakemberek egybehangzó ajánlása alapján nyári gumiknál 3 mm, a téli szett esetén 4 mm-es értéknél vegyünk új abroncsokat.


9. A legjobb érték mindig a gyártók által ajánlott!

Ragaszkodjunk a gyártók által megadott abroncsnyomás értékekhez, és havonta egyszer ellenőrizzük azokat: így lesz a használatuk a legbiztonságosabb, a legtakarékosabb, és így szolgálnak bennünket a legtovább!


10. Folyamatos nyomásvesztés

A rendszeres nyomásvesztés a kerék vagy az abroncs szerelési hibájára utal. A nyomás pótlása csak ideiglenes megoldás, minél előbb forduljunk szakemberhez!



A gumiabroncs DOT száma

2014.03.12.

Az utóbbi években több autós kiadványban és számos online felületen megjelent cikknek köszönhetően egyre több gumiabroncs vásárló érdeklődik a megvásárolni kívánt gumiabroncs DOT számáról, mondván: ha a gumi nem az aktuális évben került gyártásra, akkor már nem is érdemes megvenni.

A DOT szám a gumiabroncsok oldalfalán található jelölés, ami a gumi gyártási idejét is mutatja. A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli.

Mégis mi a gond a nem az adott évben gyártott gumiabroncsokkal? – vetődik fel a kérdés.
A gumiabroncs nem gyorsan romló termék, hanem tartós fogyasztási eszköz: szakszerű tárolás esetén a nem használt abroncs 5 évig mindenképpen újnak tekinthető, azaz felszerelhető!

A gyártási folyamat során a gumiabroncsba olyan adalékanyagok kerülnek, amelyek megakadályozzák a minőségromlást, az elöregedést és a futóteljesítmény romlását. Ezek az adalékanyagok biztosítják, hogy az abroncs tulajdonságai élethosszig megmaradjanak. A HTA szakértői szerint a gyártás után 5 évvel az abroncsok teljesítménye nem romlik, amennyiben azok tárolása szakszerű volt és a felszerelést követő további 5 évig használható.

Ugyanakkor hivatalos, legális vásárlás esetén semmiféle garanciális hátrány sem érheti a fogyasztót, mert a garancia a vásárlás napjától érvényes, nem a gumiabroncs gyártási idejétől. Ha több évvel korábban gyártott, korábban nem használt abroncsot találunk jó áron, nyugodtan vegyük meg, nem fogunk rossz üzletet kötni!

A HTA tagcégek gyakorlata szerint 5 évnél idősebb új gumiabroncsokat nem szoktak értékesíteni, általában a legtöbb értékesítésre kerülő abroncsot az aktuális vagy az azt megelőző évben gyártották, ritkábban két évvel korábban. Az 5 évesnél fiatalabb gumiabroncsok teljes értékű termékként forgalmazhatóak, az 5 évnél idősebbeket szokták már olcsóbban árusítani a kereskedők.

Jelenleg nincs olyan jogszabály, ami szabályozná, hogy mikor kell a gumiabroncsokat véglegesen lecserélni, de a HTA szakembereinek véleménye szerint 10 évnél idősebb - akár még nem használt - abroncsokat semmilyen körülmények között ne vásároljunk meg, és ne is használjunk már!


Váltson téligumiabroncsra!

2013.10.15.

A HTA 2013 októberétől téligumiabroncs váltás szükségességét hangsúlyozandó kampányba kezdett, hogy az felmérje az autósok tudását a gumiabroncs használat kérdésében és felhívja a figyelmüket a váltás fontosságára.

A váltás elmaradása nemcsak felesleges anyagi kárt okozhat, de akár életekbe is kerülhet. Figyeljen oda embertársaira, váltson téligumiabroncsra.



További információk a téligumiabroncs menüben érhetők el.


AZ ÚJ EURÓPAI UNIÓS GUMIABRONCS CÍMKÉZÉS NOVEMBER 1-TŐL

2012.06.16.

Az Európai Parlament 2009. április 22-n fogadta el azt az EU-rendeletet, amely szerint 2012 novemberétől a gumiabroncsokat címkézni kell, hasonlóan, mint a háztartási gépeket.

A rendelet célja a vásárlók megfelelő, összehangolt tájékoztatásán túl a biztonságos, energiatakarékos és környezetet kevésbé terhelő abroncsok használatának előmozdítása.

A rendelkezés minden 2012 júniusa után gyártott, az EU területén újonnan értékesített személyautó, SUV, kishaszongépjármű és teherautó gumiabroncsra vonatkozik; nem tartoznak viszont a hatálya alá többek közt az újrafutózott, off-road, verseny- és oldtimer gumik, valamint az ideiglenes használatra szánt tartalék abroncsok.

A 7,5 cm x 11 cm méretű címke, amely alapján az üzemanyag-takarékosságról, a nedves úton való tapadásról, és a gördülési zajról kaphatunk információt, így néz ki:

Hogyan kell értelmezni a gumiabroncs címkén található információkat?

1. Üzemanyag-hatékonyság

Az üzemanyag-fogyasztás és ezáltal a széndioxid-kibocsátás szoros összefüggésben áll a gumiabroncsok egyik lényeges paraméterével, a gördülési ellenállással. A gördülési ellenállás a kerekek útpályán való gördülésekor folyamatosan fennálló ellenálló hatás. A legyőzéséhez szükséges vonóerő létrehozásához a motornak üzemanyag kell. A gördülési ellenállás legyőzése az összes üzemanyag fogyasztás elég jelentős részét, kb. 20%-át teszi ki, ezért fontos törekvés az abroncsok gördülési ellenállásának csökkentése.

A címkén a gördülési ellenállás mérése által meghatározott üzemanyag-hatékonyságot egy A-tól G-ig terjedő skálán tüntetik fel, ahol az A a legjobb, a G pedig a leggazdaságtalanabb eredményt jelenti. Az értelmezést színek is segítik: a kedvezőbb tulajdonságokat jelző zöldektől a szabályozás hatályba lépése után már nem is engedélyezett pirosig.
A termék teljesítményét az adott üzemanyag-hatékonysági kategóriára (a példán B-re) mutató fekete nyíl jelzi.
Az egyes kategóriák közti lépcsők azonos felhasználási körülmények mellett: 0,1-0,15 liter/100 km. A különbség az A és G kategóriába tartozó abroncsok között 15000 km éves futásteljesítmény esetén 80 literre tehető, ami 100 km-en nagyjából 0,5 litert jelent.


2. Fékút nedves úton

A nedves útfelületen való tapadás a gumiabroncsok egyik legnagyobb súllyal bíró biztonsági paramétere; a címkén látható információ ezen belül is a fékútra vonatkozik.
Az osztályozás A-tól F-ig történhet , ahol A a legjobb, F a legrosszabb. (A G-t itt nem használják,és a rendelet hatályba lépését követően F osztályú termék sem hozható forgalomba.)

Az egyes kategóriák közti különbségek 3 m-től 6 m-ig terjednek, a jármű 80 km/h sebességről történő lefékezésekor. Az A és F kategóriába tartozó termékek fékútja közti különbség több mint 18 m is lehet.


3. Gördülési zaj

A közúti forgalom zajának (amely nemcsak kellemetlen, hanem az egészséget is károsítja) egyik fő forrása az abroncsok úton való gördülése. A gumiabroncs saját zajának mértékét decibelben tüntetik fel, és fekete ívekkel jelölik; minél több a fekete ív, annál zajosabb az abroncs.

Ahogy az ívek száma is mutatja, 3 besorolási osztály létezik:
- 1 fekete ív: 3 dB-lel kevesebb, mint a 2016-ig bevezetésre kerülő új európai határérték
- 2 fekete ív: már megfelel a jövőbeni európai korlátozásnak
- 3 fekete ív: megfelel az aktuális európai korlátozásnak

Alacsony zajszintű abroncsok esetén a fenti információkat ez az itt látható jelzés is kiegészíti majd a címkén.