Tippek a téli gumiabroncs használatához

A járművek kerekenként megközelítőleg egyetlen tenyérnyi felületen érintkeznek a talajjal, így ezen a hozzávetőleg 200 cm2 felületen kell kialakítani az irányítás és a sebességváltozás minden szükséges erőhatásának a legideálisabb feltételeit. A külső – például időjárási – körülmények változékonysága miatt már az automobilizmus korai szakaszában felismerték a mérnökök, hogy az addig alkalmazott merev eszközök – fa, fém, vagy ezek kombinációja – nem alkalmasak a kellő stabilitás kialakítására, így a sokkal rugalmasabb gumi használatára tértek át a kerekek tapadásának javítása érdekében.

Az elmúlt bő 110 évben óriási átalakuláson és fejlődésen ment keresztül a közúti közlekedés, melynek mértéke és komplexitása minden korábbi elképzelést felülmúl. Szerencsére nem csak a járművek, azok karosszériái és erőforrásaik fejlődtek, hanem az útfelülettel kapcsolatot teremtő eszközök, nevezetesen a gumiabroncsok is.

A korábban említett, változó külső körülményeknek azonban a kompromisszum kész gumiabroncs gyártók is csak úgy tudnak megfelelni az elvárhatóság határain belül a legteljesebb mértékig, ha a hideg és meleg külső hőmérsékletre külön gumiabroncsokat fejleszthetnek.

Miért kell téli gumiabroncsot használni?

Télen, hideg időjárási körülmények közepette tehát a megváltozott időjárási körülmények miatt kell másmilyen gumiabroncsot használni, mint nyáron. A télen előforduló csapadékos időjárás – mely csapadék halmazállapota ráadásul többféle is lehet – nem csak a gumiabroncsok anyagával, hanem mintázatukkal szemben is eltérő igényeket támaszt. A téli gumiabroncsok mintázati kialakításuknak és struktúrájuknak köszönhetően jobb tapadást és irányíthatóságot biztosítanak a jeges vagy havas útfelületen, továbbá alacsony hőmérsékleten nem keményednek meg, ezáltal biztosítva száraz vagy vizes útfelületen a nyári abroncsnál jobb tapadást. „Hópehely a hegyen” jelölés legyen az oldalfalon az M+S jelölés mellett vagy „3 hegycsúcs”, hogy biztosan téli abroncs kerüljön beszerzésre.

Mennyibe kerül a téli gumiabroncs?

A téli gumiabroncs vásárlása valójában nem jelent pluszköltséget a járműüzemeltetők számára, hiszen amíg a téli abroncs van használatban, a nyári – megfelelő tárolás mellett – pihen, tehát összességében kétszer annyi ideig tart a két abroncsgarnitúra, mintha folyamatosan egy szettel járna ugyanaz az autó.
Kiadási oldalon természetesen megjelenik a második garnitúra gumiabroncs beszerzési ára, de a jármű használati ciklusára elosztva már nem jelent többletterhet ahhoz képest, mintha egyszerre csak egy készlet állna rendelkezésre – de azt egyszer meg kellene újítani. Magyarországon ugyan – egyelőre – nem vagy csak bizonyos tevékenység végzése esetén kötelező a téli gumiabroncsok használata, de a szomszédos országokban rendelet írja elő a kötelező használatukat.
Téli gumiabroncsra elsősorban a közlekedésbiztonság miatt van szükség, de nem lehet figyelmen kívül hagyni a hiányuk miatti esetleges büntetések kiadásnövelő hatását sem. Ezért aki bármilyen külföldi utat tervez, ne feledkezzen meg a téli abroncs cseréről, mert a kiszabott büntetés tetemes – a téli gumigarnitúra árát meghaladó mértékű – is lehet.

Magyarországon és a régióban miért nem elegendő a négy évszakos gumiabroncs?

A négy évszakos abroncs kompromisszumos megoldás, elsősorban azoknak jelenthet alternatívát, akik csak rövidebb távon, jellemzően városban és olyan utakon használják autójukat, ahol eltakarítják a havat. Ezen típusú abroncsok futófelülete nem elsődlegesen nyári és nem is kifejezetten a téli útviszonyoknak megfelelően kerül kialakításra.
A négy évszakos gumiabroncs használata nem feltétlenül csökkenti a nyári, valamint a téli garnitúra megvásárlásával járó anyagi terheket, hiszen egész évben kopik. Azt feltételezve, hogy két garnitúrát nagyjából négy év alatt használ el egy autós, egy négy évszakos gumiabroncs esetében ugyanennyi idő alatt ugyancsak két garnitúrára van szükség. Bár a nyári, valamint a téli gumiabroncsot szezononként át kell cserélni, a négy évszakos abronccsal is célszerű lenne legalább félévente felkeresni a szervizt centríroztatás céljából. Hátránya, hogy megvannak a maga határai, emiatt nagyobb fokú igénybevételnél nem képes olyan teljesítmény nyújtani – egyik évszakban sem –, mint egy téli vagy egy nyári gumiabroncs.

Miért nem jó télen nyári gumiabroncsot használni?

A nyári és téli gumiabroncs két különböző műszaki fejlesztés eredménye és a két típus alapvetően eltérően viselkedik az ellentétes időjárási viszonyok esetén. A nyári gumiabroncs alapanyaga télen megkeményedik és minden hatékonyságát és tulajdonságát elveszti, azaz rosszul tapad. Így megnövekszik a fékút és kanyarodás estén sem reagál megfelelően az abroncs, főleg havas és jeges úton, de száraz úton is gyengébben tapad. Két-három téli időszak után már a nyári típus jellegét is elveszítheti, mert a tartós hidegben történt használata miatt elveszti minden előnyős tulajdonságát, és akár a szerkezete is károsodhat. A megváltozott tulajdonságú abroncs nagyobb sebesség esetén, például autópályán életveszélyes lehet!

Miért nem jó nyáron téli gumiabronccsal közlekedni?

A téli körülményekre optimalizált gumiabroncsok számára a nyári hőmérsékleti viszonyok már túl magasak. A puhább gumikeverék tovább lágyul, ami növeli a fékutat, rontja a kanyarstabilitást, tehát fokozza a balesetveszélyt. A téli abroncsok nyári használata a gumiabroncsok következő téli tulajdonságait is negatívan befolyásolják, és nem lesznek már képesek az eredetileg tervezett hatásfokuk elérésére, így se télen, se nyáron nem jelentenek optimális megoldást.

Gumiabroncs vásárlási tanácsok

A széles méret, ár és minőségbeli kínálatból nem könnyű feladat kiválasztani az adott felhasználó számára legideálisabb abroncsokat. Fontos azonban kiemelni, hogy ne vásároljanak bizonytalan, kétes eredetű, például ismeretlen távol-keleti importból származó abroncsokat, valamint ne vásároljanak használt gumiabroncsot, mert az ilyen gumiknak lehetnek olyan belső, szemmel nem látható rejtett hibái, amik akár életveszélyes helyzetet is eredményezhetnek és garancia sem jár ezen abroncsokhoz.
Vásárláskor érdemes kikérni a gumiabroncs-szervizes munkatárs véleményét. Vegyék figyelembe az autó típusát, az autógyártó cég méret ajánlását, a közlekedési szokásokat és azt, hogy milyen körülmények között, mennyit autóznak a téli időszakban!
Az EU által kötelezővé tett gumiabroncs címkéken szereplő információk gyakran nem könnyítik meg a választást, ezért az abroncsválasztáskor célszerű a független szervezetek, szakújságok aktuális abroncstesztjeinek eredményeit is figyelembe venni.

Biztonsági tanácsok – nem csak – téli gumiabroncsokhoz

A kerék külső szemrevételezésekor nem csak az esetleges sérüléseket kell figyelni, hanem a nyomást és a profilmélységet is vizsgálni kell. Az ellenőrzést mindig hideg abroncsokon kell elvégezni és legalább havonta egyszer, de a legjobb, ha kéthetente, vagy akár minden egyes tankoláskor ellenőrzik/beállítják az abroncsok nyomását. A profilmélység ne legyen kisebb téli gumiabroncs estében 4 milliméternél, nyári estében 3 milliméternél. Az alacsonyabb, nem megfelelő gumiabroncsnyomás miatt romlik a tapadás, így egyrészt hamarabb kopnak el a gumiabroncsok, másrészt pedig megnövekszik a hajtóanyag-fogyasztás, és ami a legfontosabb, az autó irányíthatósága/stabilitása is jelentősen lecsökken.
A gumiabroncsok tulajdonságainak kihasználását és az élettartamukat is befolyásolja a futómű megfelelő beállítása. Hibás futómű hosszabb fékutat, rosszabb úttartást és/vagy irányíthatóságot eredményezhet és felgyorsíthatja a gumiabroncsok kopását, illetve kialakulhat ún. rendellenes kopás a futófelületen. Rendszeres karbantartással, valamint az abroncsok ellenőrzésével megelőzhetőek a nagyobb meghibásodások.
A hosszabb élettartam érdekében 10.000 kilométerenként érdemes megcserélni az abroncsok pozícióját. Forgásirányos abroncsok esetében a forgásirány megtartására ilyenkor is figyelni kell. Amennyiben elkoptak vagy elöregedtek – 10 évnél idősebb abroncs használata nem javasolt – a gumiabroncsok, javasolt egyszerre négy téli/nyári abroncs vásárlása. A biztonságos közlekedés érdekében nem elég, ha csak a kormányzott vagy hajtott tengelyre vásárol valaki téli abroncsot. Ne feledjék, az autót a hátsó kerék irányítja! Ha már az egyik tengelyen jobban elkoptak az abroncsok, akkor új abroncs vásárlása után a jobb abroncsok a hátsó tengelyre kerüljenek. Nem szabad sérült vagy repedt abronccsal közlekedni! Amennyiben bármilyen rendellenesnek vélt dolgot észlel az abroncson, haladéktalanul forduljon szakemberhez!
Járműflotta üzemeltetése esetén ne csak a „szükséges minimális” mennyiség beszerzéséről szóljon a döntés, hanem „tartalékokról” is. Szerencsés esetben a járműflotta nagy része egyforma gumiabroncsokkal közlekedik, így néhány, a felszereltekkel megegyező tartalék gumiabroncs jelentős időbeli megtakarítást eredményezhet defekt esetén. Általuk kiküszöbölhető az egy darabok beszerzési nehézségei, ami különösen a már kifutott mintázatok vagy ritkább méretek esetében lehet problémás. Nem szabad megfeledkezni a pótkerekek ellenőrzéséről akkor sem, ha csak szükségpótkerékkel szerelt a jármű!