Az alábbi nyilatkozatot az ETRMA* is aláírta az energiaválság EU autóipari versenyképességére gyakorolt hatásáról.
Mint ismeretes, a HTA, a Magyar Gumiabroncs Szövetség megalakulása, azaz 2011 óta tagja az ETRMA-nak. Energiaválság: Az EU autóiparának versenyképességére gyakorolt hatása. Az autóipar és annak teljes értéklánca az európai gazdaság gerincét képezi, ami a következőket jelenti számokban:
- 13 millió európai munkahely
- Az EU feldolgozóipari foglalkoztatásának 11,5%-a
- 374,6 milliárd euró adóbevétel az európai kormányok számára a főbb piacokon
- 79,5 milliárd euró kereskedelmi többlet az EU számára
- az EU GDP-jének 8%-a
- évi 58,8 milliárd euró K+F-be történő befektetés, ami az EU ilyen jellegű kiadásainak 32%-át jelenti
Melyek az aktuális problémák?
Az emelkedő energiaárak és a megnövekedett termelési költségek a teljes autóipart nyomás alatt tartják. A magas inflációs ráták, az energiaárakkal kapcsolatos példátlan aggodalmak, valamint az ellátás bizonytalanságai csökkenő európai jövedelmeket vetítenek előre, ami riasztóan hat a teljes értékláncra, ideértve a legnagyobb gyártókat éppúgy, mint a legkisebb kkv-kat, azaz a teljes európai piacot. Az ágazat vezetői nagyra értékelik a közelmúltbeli politikai kezdeményezéseit nemzeti és európai szinten, ugyanakkor továbbra is sok a bizonytalanság a konkrétumok terén. Ezért sürgősen szükség van az ágazattal folytatott strukturált párbeszédre.
A gyártási költségek az egekbe szöknek, ami aláássa a jövedelmezőséget, és veszélyezteti a beruházásokat, valamint az autóipari gazdasági-alrendszeren belül az egyes iparágak túlélését. Az ipar hosszú távon nem tudja a jelenlegi magas költségeket, különösen a más nagy piacok, például az Egyesült Államok vagy Kína által támasztott verseny miatt. Amint Thierry Breton, az EU belső piacokért felelős biztosa rámutatott, az energiaárak Európában jelenleg hét-nyolcszor magasabbak, mint az Egyesült Államokban. Ez egyértelműen aláássa az EU iparának globális versenyképességét, és átfogó és összehangolt politikai választ igényel. Egyenlő globális versenyfeltételekre van szükségünk.
A költségnövekedést az ellátási lánc tagjaira és a fogyasztókra kell(ene) áthárítani, miközben a magas infláció már most is korlátozza az európai háztartások jövedelmét. Az új járművek megfizethetősége aggodalomra ad okot, mivel ez hatással lesz a gépjárműflotta megújulására, és végső soron a szén-dioxid-mentesítés sebességére. Az új járművek eladásai idén eddig már közel 10%-kal csökkentek.
– Az ipar magas költségei a foglalkoztatást is veszélyeztetik. Az ipar minden tőle telhetőt megtesz munkavállalóinak át- és továbbképzése érdekében, de ezt egyedül nem tudja megtenni. Ehhez aktív munkaerő-piaci intézkedésekre van szükség a tagállamok részéről is.
– Az egész EU-ban egyenlő feltételeket kell biztosítani. Az egységes piacra és az állami támogatásokra vonatkozó szabályok nem áshatják alá a különböző tagállamokban található termelési helyszínek közötti tisztességes versenyt. Ebben az Európai Bizottságnak alapvető szerepe van.
Határozott politikai fellépésre van szükség
A teljes autóipari értéklánc – amelyet az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA), az Európai Autóipari és Javítóipari Tanács (CECRA), az Európai Autóipari Beszállítók Szövetsége (CLEPA), az Európai Technológiai és Ipari Munkaadók Szövetsége (CEEMET) és az Európai Gumiabroncs- és Gumiipari Gyártók Szövetsége (ETRMA) képvisel – aggódik amiatt, hogy jelentős politikai fellépés nélkül egyre nehezebb lesz érvelni az EU-ban történő gyártás és beruházások mellett. Sürgősen további politikai kezdeményezésre van szükség az új importfüggőségek elkerülése és a megfizethető energiához való hozzáférés biztosítása érdekében. Valamennyi energiahordozónak szerepet kell játszania. Erős és összehangolt uniós szintű fellépésre van szükség, amely egyaránt támogatja az ágazatot és a fogyasztókat. Készek vagyunk együttműködni a politikai döntéshozókkal a mobilitási átmenet sikerének biztosítása érdekében.
* European Tyre and Rubber Manufacturers’ Association – Európai Gumiabroncs- és Gumiipari Szövetség