100%-os biztonsággal nem, de némi elővigyázatossággal minimálisra csökkenthetjük az esélyét. A
HTA szakértői emellett arra vonatkozóan is adnak tanácsot, hogy mi a teendő, ha mégis megtörténik
a baj.
1. Óvjuk a gumiabroncsot a sérüléstől!
Nem kellően körültekintő vezetés esetén éles tárgyakba ütközve, illetve járdára történő
felállásnál megsérülhet a gumiabroncs. Ilyenkor a gumiabroncs belső szerkezete rejtett,
azonnal nem észlelhető sérüléseket szenvedhet. Ha elkerülhetetlen, hogy járdára vagy egyéb
akadályra hajtsunk fel, csak egészen lassan, a kereket a járdaszegélyre merőlegesen állítva
tegyük. Ellenőrizzünk rendszeresen, hogy a gumiabroncsokon nincs-e sérülés, kitüremkedés
vagy belefúródott idegen tárgy. Ez különösen a H, V, W, Y vagy ZR jelölésű – vagyis a nagy
sebességgel is használható – gumiabroncsoknál fontos. Kétség esetén forduljunk
szakszervizhez.
2. Álljunk meg, elkerülendő a komolyabb sérülést!
Amint észrevettük, hogy defektünk van, minél előbb álljunk meg, a lapos abronccsal
továbbhaladva nem csupán az abroncsot, de akár a felnit is tönkretehetjük. (2014. november
1-jét követően csak olyan személyautókat lehet forgalomba hozni, amelyeket felszereltek
abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (Tire Pressure Monitoring System, TPMS). Természetesen
ennél régebbi autóknál is érezhető, ha az autó „félrehúz”). Az autópálya leállósávját többek
között erre a célra találták ki, de ez nem jelenti azt, hogy biztonságos lenne tartósan itt
tartózkodni. Vegyünk fel láthatósági mellényt, a családtagok a szalagkorláton túl
várakozzanak, és mindenképpen tegyük ki az elakadásjelző háromszöget! A teljes értékű
pótkerék a legjobb megoldás, ennek hiányában használjuk a mankókereket, és ha valamiért ez
sem áll rendelkezésre, használhatjuk a néhány ezer forintért beszerezhető defektjavító
folyadékot.
3. Nyárit nyárival, télit télivel
Ha a nyári abroncsokkal szerelt autónkkal defektet kapunk, és a cserét téli mintázatú
abronccsal oldjuk meg, drasztikus mértékben romlik az autó irányíthatósága. Nincs az a
menetstabilizáló elektronika, amely képes lenne fékezéskor megfogni az így felszerelt autót:
akár már egy enyhe ívű kanyarban is letér az ívről, a kocsi hátulja kicsúszik, és kiszámíthatatlan
módon alul- vagy felülkormányozottá válik. Természetesen ugyanez a helyzet, ha a téli szett
kieső darabját nyárival pótoljuk. A téli és nyári abroncsok anyaga és mintázata nem véletlenül
különböző: ezeket egymástól nagyban eltérő körülményekre tervezték. Ezért az az ideális
állapot, amikor az autóra felszerelt gumiabroncsok kora, mérete, mintázata és egyéb jellemzői
azonosak, ideértve a pótkereket is.
4. Pótkerék: csak ideiglenes használatra
Ha új szettet vásárolunk vagy szerelünk fel, győződjünk meg róla, hogy a pótkerék azonos
mintázatú és állapotú a többi abronccsal. Ne feledjük: csak a felszerelt kerekekkel azonos
méretű és mintázatú pótkerék nyújt teljes értékű segítséget a bajban. Az úgynevezett
mankókereket helytakarékosságból találták ki, de ez csak a javításhoz/cseréhez szükséges
ideig javasolt felszerelni, és használatakor ügyeljünk arra, hogy a jármű menettulajdonságai
nagymértékben – hátrányosan – megváltoznak. A mankókerékkel felszerelt autóval max. 80
km/órás sebességgel haladhatunk. Ráadásul, a hajtott kerekeken mindenképpen egyforma
abroncsnak kell lennie. Azaz, ha a fronthajtású autónk egyik első abroncsa defektet kap,
célszerű valamelyik hátsó abronccsal pótolni, a hátsó kerék helyére pedig a mankókereket
felszerelni. Ezért, ha tehetjük, teljes értékű pótkerékkel autózzunk. A tömlő nélküli (tubeless)
gumiabroncsba kifejezetten tilos tömlőt helyezni.
5. A defektspray csak szükségmegoldás
A javító folyadékot csak pót- illetve mankókerék hiányában használjuk gyors javításra, rövid
távolság megtételére a legközelebbi szakszervizig. Mindenképpen olvassuk el a használati
útmutatót: van olyan típus, amelynek gyártója kifejezetten ellenjavallja a defektet okozó tárgy
(pl. szög) eltávolítását. Részletes instrukciókat fogunk találni a nyomásra, a sebességre, a
megtehető távolságra és persze magára az alkalmazásra vonatkozóan. Ha lehet, olyan típust
válasszunk, amelynek használatakor az autót nem kell emelővel felemelni. A defektes
abroncsba nyomott folyadék megszilárdulva ismét használhatóvá teszi az abroncsot, de
szakadás vagy repedés esetén nem alkalmazható; jellemzően max. 5 mm-es lyuk tömítésére
nyújt segítséget. A szerelőműhelyek nem örülnek, ha egy folyadékkal telenyomott abroncsot
szeretnénk „megmenteni”, de technikailag megoldható.
6. 20 perc pihenő
Kellő óvatossággal az abroncs sérülése elkerülhető, a defekt nem. Ilyen esetekben is segít, ha
mindig velünk van a megfelelő felszerelés: megfelelő méretű és mintázatú pótkerék (amelynek
nyomását rendszeresen ellenőrizzük), hely hiányában mankókerék vagy a defektjavító készlet.
A felszereltség része kell, hogy legyen a láthatósági mellény, az elakadásjelző háromszög és az
emelő. Egy kerék kicserélése nem a világvége: az is megoldja 15-20 perc alatt, akinek még
sosem volt hasonló esete. Kövessük a gépkocsi használati útmutatóját, nem mindegy pl. hogy
az emelővel mely ponton emeljük meg az autót.
Jó utat, defektmentes közlekedést kívánunk mindenkinek!
További információ:
Morenth Péter
ügyvezető elnök
morenth@hta.org.hu
hta.org.hu