Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (European Tyre and Rubber Manufacturers’ Association – ETRMA) a napokban tette közzé tagjai 2024 harmadik negyedéves, illetve első kilenchavi eredményeit, amelyek a másodlagos piacon eladott új abroncsok, tehát nem az autógyáraknak értékesített abroncsok adatait összesítik. A számok vegyesek.
Az ETRMA tagok értékesítési eredménye 2024 harmadik negyedévében:
Adam McCarthy, az ETRMA főtitkára szerint: „A 2024. 3. negyedév alakulása minden termékcsaládban pozitív 2023. 3. negyedévéhez képest, de ez főként a bázisidőszak gyenge teljesítménynek köszönhető. Az alacsony bázisról indulva az értékesített mennyiség 2024 első három negyedévében nőtt a személygépkocsi szegmensben. A javulás elsősorban a négyévszakos termékeknek köszönhető, de a tehergépkocsi-abroncsok piaca még mindig zsugorodik. Mind a személygépkocsi, mind a tehergépkocsi szegmensben messze vagyunk még a pandémiát megelőző volumenektől: 6%-kal, illetve 11%-kal kisebb az értékesítés összvolumene a 2019-es őszi számokhoz képest. A mezőgazdasági gumiabroncsok értékesítését az esős időjárás ösztönzi.”
Import: mindenki itt tolakszik
Személyautó abroncsok
Az Európába (EU-27 és az Egyesült Királyság) irányuló teljes személygépkocsi-, és könnyű tehergépkocsiabroncs-behozatal 10%-kal nőtt 2024 első kilenc hónapjában. Jelenleg 18%-kal magasabb, mint 2019 azonos időszakában, a világjárvány előtt: ez közel 16 millió darabos többletmennyiséget jelent. A Kínából származó gumiabroncsok behozatala gyors ütemben emelkedett – 11%-kal az előző évhez képest -, több mint 40%-kal 2019-hez képest (ami több mint 20 millió többletegység). Ezek a gumiabroncsok részben az Oroszországból származó behozatalt helyettesítik (amelynek nagyságrendje 6 millió darab volt 2019 azonos időszakában). A Dél-Koreából származó behozatal is erősen növekszik 2024-ben: 25%-kal 2023-hoz képest. India gyorsan feljebb lépett a rangsorban; alacsony bázisról indulva, 2019 óta több mint háromszorosára növelte a kivitelét; a mennyiség 2024-ben további 22%-kal emelkedett. Japán és Thaiföld részesedése tovább csökkent.
A tehergépkocsi-, és autóbusz-abroncsok
2024 első kilenc hónapjában az Európán kívülről származó tehergépkocsi-, és autóbuszabroncs-behozatal (EU27+UK) 5%-kal csökkent, de még mindig 11%-kal magasabb, mint 2019 azonos időszakában. Az Astutus Research által végzett importadatok elemzése azt mutatja, hogy Vietnám továbbra is a gyorsítósávban előz az importőrök rangsorában. Az ázsiai országból származó mennyiség idén közel 20%-kal nőtt, ezzel Vietnám már a második legnagyobb forrás, megelőzve Kínát. Emlékeztetőül: Kína részesedése 2017-ben több mint 70% volt, majd az Európai Unió által kivetett vámok után meredeken visszaesett. 2024-ben visszanyertek némi részesedést. Thaiföld továbbra is a vezető exportőr, bár 2024-ben Koreával és Japánnal együtt veszített némi részesedést. Egyiptom mostanra megelőzte Dél-Koreát és a negyedik helyre lépett elő.
Bővülő és növekvő autóállomány
Az aktív európai járműpark tovább öregedett és növekedett, bár az előző időszakhoz képest lassabb ütemben. A 2020-ban 1%-os, azaz 3 milliós növekedést mértek, szemben a korábbi öt év évi 2% körüli (5-7 millió darabos) bővüléssel. Az előrejelzések szerint a kontinens járműparkja 2024-ben 4 millió egységgel (valamivel több mint 1%-kal) fog bővülni. A kishaszongépjármű-park gyorsabb növekedése részben az e-kereskedelem növekedését és az internetes vásárláshoz kapcsolódó „utolsó mérföldes” kiszállítások növekedését tükrözi.
Bár az európai nehéz haszongépjármű-park az elmúlt évtizedben növekedést mutatott, ez a közép-európai tehergépjármű-parkra összpontosult. Az európai autóbuszpark a világjárvány idején csökkent, mivel az utazók számának nagyon erőteljes csökkenése miatt a járműveket kivonták az utakról. Mára az utasok száma valamelyest helyreállt, ám az ingázás csökkenésének hozadéka, hogy az utasok száma továbbra is a járvány előtti szint alatt van. Mindazonáltal az új autóbusz-regisztrációk mind 2023-ban, mind 2024-ben jelentősen emelkedtek, ami a flották korszerűsítésére és a személygépkocsi-alapú utazásokról való átállásra ösztönző beruházásokat tükrözi. A tehergépkocsipark esetében a nagyobb kapacitású, nehezebb járművekre való lassú átállás és a hatékonyabb használat (jobb útvonaltervezés, kevesebb üresjárat) továbbra is korlátozni fogja a járműszám növekedését. Egyértelmű elmozdulás tapasztalható a közép-európai székhelyű fuvarozók felé.
Bár 2018 és 2023 között közel tízszeresére nőtt az elektromos autók aránya Európában, az Astutus Research adatai szerint a 6 millió tisztán akkumulátoros elektromos jármű (BEV) még mindig csak alig több mint 2%-át teszi ki a teljes mennyiségnek. Európa ezen a téren messze nem egységes: Norvégia egyértelműen kilóg a sorból, ahol a tisztán elektromos járművek 2023 végén az autópark 24%-át tették ki (2024 szeptemberére pedig több mint negyedét). Az országban 2025 elejétől tilos lesz az új benzines és dízelüzemű autók értékesítése. A kategória aránya meredeken emelkedett a skandináv régió többi részén, és mostanra meghaladja az 5%-ot. Ez kétszerese a Nyugat-Európa többi részén mért aránynak. Itt is jelentős különbség van az északnyugati régió (alig 3%) és a déli piacok (0,6%) között. Dél-Európa, akárcsak Közép-Európa még jelentős növekedési tartalékokkal rendelkezik.
További adatok, grafikonok: https://www.etrma.org/wp-content/uploads/2024/10/ETRMA-Quarterly-Update-2024-Q3.pdf