A most aláírt keretmegállapodás értelmében a GÉMOSZ és a HTA stratégiai célja az általuk képviselt területeken működő vállalkozások működési feltételeinek folyamatos javítása. A két szervezet vezetője kijelentette, hogy összehangolt programok segítségével együttműködnek a gépjárművek műszaki állapotának javításában és a közlekedésben részt vevők személyi-, és vagyoni biztonságának megőrzésében.
Az együttműködés konkrét céljait Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke, és Morenth Péter, a HTA elnöke az alábbi pontokban foglalta össze.
- A közlekedésbiztonság javítása, különös tekintettel a gépjárművekre szerelt gumiabroncsok minőségére, állapotára, valamint az évszakváltásokra.
- A gumiabroncs-kereskedelem teljes átvilágítása, kiemelt figyelemmel az illegális, valamint „szürke importot” jelentő kereskedelmi csatornák feltárására és megszüntetésére.
- A gumiabroncsok cseréjét, javítását, karbantartását végző vállalkozások személyi-, és tárgyi feltételeinek, minőségének javítása.
- A környezetvédelmet szolgáló megoldások támogatása a használt gumiabroncsok begyűjtése, hasznosítása területén, tekintettel a gazdaságossági szempontokra is.
- A gépjárművet használó üzembentartók, valamint a tulajdonosok felelősségének erősítése.
- A tudatos és felelős gépjármű vezetés elvének erősítése a gumiabroncsok és a gépjármű általános műszaki állapota vonatkozásában.
- A HTA és a GÉMOSZ társadalmi elfogadottságának kölcsönös erősítése.
- Közös rendezvények, programok, szakmai képzések szervezése és eseti kiadványok publikálása a fenti célok megvalósulásának érdekében.
A GÉMOSZ
A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége 93 alapító taggal alakult meg 2002. májusában. Alapításának szükségszerűségét igazolta a szakmát érintő európai változások sora és az országhatáron belüli problémák megoldásának igénye. Abban az időben Magyarországon mintegy 800 márkakereskedő cég 1100 szalonban foglalkozott új gépkocsik értékesítésével. A márkakereskedések éves összesített forgalma meghaladta az évi 1500 milliárd forintot. A 2009-et követő drámai kereslet csökkenés után 2011-re a gépjárműpiaci szereplők száma 60%-kal csökkent. A válság által hazánkban legsúlyosabban érintett ágazatok egyike az autókereskedelem volt. Azok maradtak a pályán, akik folyamatos odafigyeléssel és a szakma iránti elkötelezettséggel vezették vállalkozásaikat. Az autókereskedelmi szakma sérülékeny, gondjainak megoldása csak összefogással lehetséges. A GÉMOSZ céljául tűzte ki a hazai márkakereskedők összefogását, a szakmán belüli érdekegyeztetést, a márkakereskedők érdekképviseletét és érdekvédelmét Magyarországon és külföldön egyaránt. A GÉMOSZ 2003. februárjában elsőként a közép-kelet európai országok közül vált a CECRA (Európai Autókereskedők és javítók Érdekvédelmi Szövetsége) tagjává, mely a szakma meghatározó szövetsége. A CECRA konzultációs és koordinációs feladatokat is ellát a gépjárműipari szervezetek (ACEA), az Európai Unió, az Európai Bizottság, az Európai Parlament, valamint az európai intézmények között. Ez a kapcsolat 2022-ben új értelmet nyert, mert delegált szakjogászunk, dr. Szabó Levente segítségével, intenzíven részt veszünk a szakmát érintő európai jogszabályok előkészítésében, véleményezésében. A CECRA-ban végzett munka lehetővé tette más szövetségekkel is az együttműködést, így tagjai vagyunk az AECP-nek, a Stellantis által forgalmazott márkák európai szövetségének. Szoros kapcsolatot tartunk fenn a Kínai Márkakereskedők Szövetségével, valamint 2023 óta tagjai vagyunk a NADA – nak, az Amerikai Márkakereskedők Szövetségnek is. Ezek a kapcsolatok teszik lehetővé, hogy rálássunk a globális autóipari folyamatokra, mely információkkal a márkakereskedők munkáját, döntéseit tudjuk hatékonyabban segíteni. A GÉMOSZ feladatának tekinti, hogy érdekképviseletet lásson el, szakmai javaslatokat és segítséget adjon a hatóságok, az állami szervezetek részére. Ennek érdekében a társadalmi szervezetekkel, a minisztériumokkal, a hivatalokkal, a kormánnyal, az autógyártókkal, az importőrökkel, a kamarákkal megbeszéléseket folytatott és kíván folytatni ezután is. A Szövetség arra törekszik, hogy jelen legyen a szakmát érintő törvények, jogszabályok előkészítésénél. A GÉMOSZ 2016-ban társszövetsége lett a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ).2022-ben beléptünk a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetségbe, hogy az alternatív üzemanyagok területén is minél szélesebb körben tájékozódhassunk. 2023-ban együttműködési megállapodást kötöttünk a VOSZ- szal, a Vállalkozók Országos Szövetségével, majd 2024-ben a Magyar-Kínai Gazdasági Kamarával. Ma a szövetségnek 85 tagja van, akik több telephellyel és több márkával fedik le a hazai újautó piacot.
A HTA
A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association – HTA) 2011-ben alakult meg hét magyarországi gyártókapacitással, illetve képviselettel rendelkező nemzetközi gumiabroncsgyártó vállalat részvételével. A gumiabroncsipar a magyar gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata. Magyarországon az iparág 5 vállalata – az Apollo, a Continental, a Hankook, a Michelin és a Pirelli – képviselteti magát önálló nagykereskedelmi egységgel, közülük 3 cég hazai gyártókapacitással is rendelkezik, és folyamatosan fejleszt. 2024-ban 34,1 millió személy- és teherautó abroncsot gyártottak hazai üzemeikben. Az ágazatban foglalkoztatottak száma folyamatosan nő, közvetlenül mintegy 6800, közvetve pedig több mint 15 ezer fő. A szövetség becslése szerint a magyar gumiabroncs-iparág GDP 2%-át állítja elő. Az ágazat belföldi értékesítésének és exportjának értéke tavaly már meghaladta az 529 milliárd forintot. Mindez már nemzetközi szinten is jelentős eredmény: Magyarország húsz év alatt a 35. helyről a 15. helyre jött fel a gumiabroncs-exportáló országok toplistáján. A szövetség elsődleges küldetése, hogy képviselje a gumiabroncs-iparági szereplők törvényes érdekeit Magyarországon. A HTA – a nemzeti és európai versenyszabályok folyamatos figyelemmel kísérése mellett – segíti a hazai gyártókat és nagykereskedőket abban a törekvésükben, hogy az abroncsgyártással- és felhasználással kapcsolatos törvények, hazai és európai uniós szabályozások megfelelő szakmai felügyelet mellett készüljenek el. A szervezet általános célja, hogy a gumiabroncs-iparról és a gyártott termékekről minél több hasznos ismeretet adjon át a lakosság számára, tájékoztassa az iparági szereplők tevékenységéről a gazdasági és politikai élet résztvevőit, valamint hozzájáruljon egy megfelelő és globálisan is versenyképes jogi és szabályozási környezet kialakításához. A HTA stratégiai törekvései elérésében több hazai szakmai szervezettel kötött megállapodást és működött együtt, időrendben: Partnerség a Közlekedésbiztonságért Egyesület (korábbi nevén: GRSP Magyarország Egyesület) és OBB (ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság), MABISZ (Magyar Biztosítók Szövetsége), HIPA (Nemzeti Befektetési Ügynökség. A HTA megalakulása óta tagja az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetségének (ETRMA), amely az európai gumiabroncs-ipar központi szövetsége, és irodája Brüsszelben található.