Az Európai Gumiabroncs-, és Gumigyártók Szövetsége (European Tyre and Rubber Manufacturers’ Association – ETRMA) a napokban tette közzé tagjainak 2024. IV. negyedévére vonatkozó értékesítési adatait, amelyek a csereként vásárolt, tehát nem az autógyáraknak értékesített abroncsok adatait összesítik.
A legfontosabb: a negyedik negyedévben nőtt az értékesített abroncsok mennyisége, és az egész évre vonatkozó számok is pozitívak, azzal a megjegyzéssel, hogy a tehergépkocsi-, és buszabroncsok szegmensében kisebb visszaesést regisztráltak.
Adam McCarthy, az ETRMA főtitkára elmondta: „A 2024. utolsó negyedévének mérlege pozitív a 2023. IV. negyedévhez képest, ami elsősorban a 2023. IV. negyedévi gyenge teljesítménynek tudható be. Ahogy arról beszámoltunk, a 2023. évi számok (2022-hez képest) negatívak voltak: 8%-kal csökkent az értékesítés a személyautókra gyártott szegmensben és 17%-kal a tehergépjárművek piacán. 2024-ben kijött az ipar a kátyúból, elsősorban a négyévszakos abroncsok iránti, töretlenül növekvő keresletnek köszönhetően. Érdemes megjegyezni, hogy a tehergépkocsi-abroncsok esetében még mindig enyhén negatív számokat mutat az Excel.”
A magánpiaccal ellentétben, az autógyáraknak értékesített abroncsok mennyisége 2024-ben csökkent – 8%-kal a személyautók, és 22%-kal a teherautók szegmensében –, ami pontos tükröződése az európai járműgyártás vergődésének. McCarthy szerint az európai autógyártóknak a gazdasági-, és politikai bizonytalanság mellett az elektromos átállás kihívásaival is meg kell küzdeniük.
Az ETRMA tagok értékesítési eredménye 2024-ben:
ezer darabban kifejezve | 2023. IV. negyedév | 2024. IV. negyedév | Változás %-ban | 2023 teljes év | 2024 teljes év | Változás %-ban |
1. Személyautó abroncsok másodlagos piaca (összesen) | 50.683 | 56.516 | 12% | 212.265 | 223.267 | 5% |
1/a. nyári személyautó abroncs | 1% | -2% | ||||
1/b. Négyévszakos személyautó abroncs | 18% | 16% | ||||
1/c. Téli személyautó abroncs | 15% | 7% | ||||
2. Teherautó és busz abroncsok másodlagos piaca | 2.763 | 2.882 | 4% | 11.390 | 11.295 | -1% |
3. Mezőgazdasági abroncsok másodlagos piaca | 136 | 152 | 12% | 682 | 716 | 5% |
4. Motorkerékpárok és robogók másodlagos piaca | 978 | 1.150 | 18% | 8.658 | 9.026 | 4% |
Mobilitási trendek Európában
Nyugat-Európában az egy főre számított mobilitás (valamennyi szárazföldi közlekedési mód figyelembevételével) viszonylag stabil volt 2019 előtt: kis mértékben csökkent 2012-ig, majd 2019-ig fellendülésnek lehettünk tanúi. A mobilitási görbe 2023 végére helyreállt, és elérte a járvány előtti átlagot, de valamivel a 2019-es csúcs alatt maradt.
Közép-Európában a mobilitás erőteljes növekedést mutatott a 2019-ig tartó időszakban. A világjárványhoz kapcsolódó csökkenés 2020-ban kevésbé volt látványos, mint Nyugat-Európában. Az összesített tavalyi autós mobilitás enyhén a 2019-es csúcsév alatt maradt.
Nyugat-Európában a személygépkocsival megtett utaskilométerek aránya 2004 és 2019 között kismértékben csökkent az összutaskilométeren belül – 2004 és 2019 között 84%-ról 82%-ra -, a Covid-járvány idején viszont meredeken megugrott. Azóta az arány visszaesett korábbi, 2019-es értékre.
Ezzel szemben Közép-Európában 2004 és 2019 között jelentősen nőtt a személygépkocsi-alapú mobilitás aránya, bár ezen időszak vége felé már csökkenő mértékben. 2020-ban ismét megugrott, majd visszatért a korábbi trend.
Honnan importálunk?
A személygépkocsi-, és kisteherautó-abroncsok európai importja (EU27 és Egyesült Királyság) 17%-kal nőtt 2024 tizenegy hónapjában, és 27%-kal volt magasabb, mint 2019 azonos időszakában. A Kínából származó mennyiség 17%-kal nőtt az előző évhez képest, és több, mint 50%-kal nőtt 2019 óta (ez 38 millióval több abroncsot jelent). A Koreából származó behozatal 2024-ben 32%-kal nőtt 2023-hoz képest. Az Indiából származó import 30%-kal nőtt 2024-ben: alacsony bázisról indulva 2019 óta majdnem megháromszorozódott az innen származó behozatal. Ugyanebben az időszakban a Japánból és Thaiföldről származó gumiabroncsimport volumene és részesedése csökkent.
A behozatal növekedése kínálati és keresleti tényezők együtthatásának eredménye. Az európai gumiabroncsgyártási költségek (energia, de a munkaerő és egyéb ráfordítások miatt) 2019 óta drámaian megnőttek az ázsiaiakhoz képest. Ezzel párhuzamosan a háztartások költségvetésére nehezedő intenzív nyomás (magas infláció, megnövekedett kamatlábak) arra késztetett egyes fogyasztókat, hogy alacsonyabb árú importált gumiabroncsokra váltsanak. Ma a legnagyobb szállító Kína, olyannyira, hogy az utána következő 7 ország (Korea, Japán, Thaiföld, India, Indonézia, Fülöp-szigetek, Egyesült Államok és Tajvan) együttes teljesítménye összességében sem éri el Kína ezen piacon regisztrált teljesítményét.
Teljesen más a helyzet a tehergépkocsi-, és autóbuszabroncsok (EU27+UK) Európán kívüli importja esetén, amely 2024 első tizenegy hónapjában 3%-kal nőtt az előző évhez képest, és 23%-kal volt magasabb, mint 2019 azonos időszakában.
Továbbra is Thaiföld a legnagyobb szállító, bár az onnan érkező mennyiség és részarány csökkent 2023 azonos időszakához képest. A Vietnámból származó mennyiség több, mint 25%-kal nőtt éves szinten: abszolút értékben 1,1 millió darabbal többet szállítottak, mint 2019-ben. Vietnám jelenleg egyértelműen a második legnagyobb forrás; megelőzte Kínát, bár az utóbbi is növelte a volumenét, és 2024-ben visszanyert némi piaci részesedést. Ezzel szemben Korea és Japán 2024-ben piacot veszített, Egyiptom pedig a negyedik helyre került a legjelentősebb szállítók listáján.