Megtorpanás, sőt bizonyos kategóriákban visszaesés tapasztalható a gumiabroncs eladásokban Magyarországon a gyártói képviseletek nagy- és kiskereskedőkhöz való kiszállításaiban az év első 9 hónapjában. Az európai visszaesés még ennél is nagyobb óvatosságra inti az iparág szereplőit.
A Magyar Gumiabroncs Szövetség adatai szerint 2019 első 9 hónapjában az Europool statisztikai kimutatásban szereplő gumiabroncs kategóriák eladásai vegyes képet mutatnak.
Két nagyobb csoportba szokás sorolni a gumiabroncsokat a felhasználási mód alapján – az egyik az ún. Consumer termékkör, a másik az ún. Commercial termékkör.
Az első csoportban a személygépkocsi gumiabroncsok értékesítése 1,1%-kal csökkent, a kisteherautó abroncsok értékesítése pedig 2,6%-kal esett vissza. Ugyanebbe a csoportba tartoznak az SUV vagy crossover (városi terepjáró) járművekre való gumiabroncsok is: ezek eladásai 4,4%-kal bővültek ugyan, de a növekedés dinamikája megtörni látszik a szövetség tájékoztatása szerint. A motorkerékpárgumik eladásai 5,4%-kal nőttek az előző év azonos időszakához képest.
A szövetség értékesítési adatai szerint a nehézgépjárművekre való gumiabroncsok szegmensében (Commercial termékkör) a teherautó- és autóbusz gumik értékesítésénél 9,6%-kal több fogyott az egy évvel korábbi mennyiséghez képest, viszont a földmunkagépekre való gumiabroncsok eladásaiban 35%-os visszaesés tapasztalható, míg a mezőgazdasági gépek gumiabroncsaiból 11%-kal kevesebbet szállítottak ki a magyar paicon.
„A gumiabroncs kereskedelmi piacon az első 3 negyedév után nagyon vegyes adatokat látunk, ami egyértelműen jelzi, hogy nem csak a gyártói képviseletek, de a kereskedők is sokkal óvatosabbak az előző évekhez képest” – mondta Hunyadi Szabolcs, a Magyar Gumiabroncs Szövetség elnöke. „Míg a motorkerékpár- és teherautó gumik eladásainak növekedése bizakodásra adhatna okot akár a magánszektor, akár a kereskedelmi szektor kilátásaira vonatkozóan, addig a személyautógumik és mezőgazdasági járművek gumiabroncs eladásainak visszaesése óvatosságra inti a piacunk szereplőit” – tette hozzá a szövetség elnöke.
A gumiabroncs-értékesítések évszak szerinti bontást tekintve a nyári gumik piaca 1,9%-kal csökkent az első 9 hónapban, a téli gumik eladásai pedig 3,1%-kal estek vissza, miközben az utóbbi években igencsak népszerű négyévszakos abroncsok eladása újra óriási mértékben, 50,6%-kal nőtt – bár a szegmens részesedése még így is csak 4,5%-a a teljes magyarországi gumiabroncspiacnak.
„A nyári gumiabroncs szezont lezártnak tekinthetjük, és ott egyértelműen megállapítható a visszaesés. A téligumik eladásai egyelőre 3%-os csökkenést mutatnak, ez az utolsó negyedévben ez még változhat. Valójában az európai számokra rímelnek a magyar piac adatai is, hiszen ott 3% feletti a gyártói kiszállítások visszaesése. A magyar abroncspiac az elmúlt évek dinamikus bővülése után valószínűleg beáll egy stagnáló méretre, vagy akár némi csökkenés is bekövetkezhet.” – mondta el Hunyadi Szabolcs.
A gumiabroncsipar a magyar gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata. Az iparágban foglalkoztatottak száma folyamatosan nő, közvetlenül mintegy 6 ezer, közvetve pedig több mint 15 ezer fő. A Magyar Gumiabroncs Szövetség becslése szerint a magyar gumiabroncs-iparág a GDP 1,5%-át állítja elő. Az iparág belföldi értékesítésének és exportjának értéke tavaly már meghaladta az 528 milliárd forintot.
További információ:
Hunyadi Szabolcs, elnök
HÁTTÉR-INFORMÁCIÓ
a Magyar Gumiabroncs Szövetségről (HTA)
A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association – HTA) 2011-ben alakult meg hét magyarországi gyártókapacitással, illetve képviselettel rendelkező nemzetközi gumiabroncsgyártó vállalat részvételével.
A gumiabroncsipar a magyar gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata. Magyarországon az iparág 7 vállalata – az Apollo-Vredestein, a Bridgestone, a Continental, a Goodyear-Dunlop, a Hankook, a Michelin és a Pirelli – képviselteti magát önálló nagykereskedelmi egységgel, közülük 4 cég hazai gyártókapacitással is rendelkezik, és folyamatosan fejleszt.
Az ágazatban foglalkoztatottak száma folyamatosan nő, közvetlenül mintegy 6 ezer, közvetve pedig több mint 15 ezer fő. A szövetség becslése szerint a magyar gumiabroncs-iparág GDP 1,5%-át állítja elő. Az ágazat belföldi értékesítésének és exportjának értéke tavaly már meghaladta az 528 milliárd forintot.
A szövetség elsődleges küldetése, hogy képviselje a gumiabroncs-iparági szereplők törvényes érdekeit Magyarországon. A HTA – a nemzeti és európai versenyszabályok folyamatos figyelemmel kísérése mellett – segíti a hazai gyártókat és nagykereskedőket abban a törekvésükben, hogy az abroncsgyártással és
-felhasználással kapcsolatos törvények, hazai és európai uniós szabályozások megfelelő szakmai felügyelet mellett készüljenek el.
A szervezet általános célja, hogy a gumiabroncs-iparról és a gyártott termékekről minél több hasznos ismeretet adjon át a lakosság számára, tájékoztassa az iparági szereplők tevékenységéről a gazdasági és politikai élet résztvevőit, valamint hozzájáruljon egy megfelelő és globálisan is versenyképes jogi és szabályozási környezet kialakításához.
A HTA stratégiai törekvései elérésében több hazai szakmai szervezettel kötött megállapodást és működött együtt, időrendben: GRSP Magyarország Egyesület és OBB (ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság), MABISZ (Magyar Biztosítók Szövetsége), HIPA (Nemzeti Befektetési Ügynökség), MASZSZ (Magyar Autós Szakmai Szövetség) és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium jogutója az Innovációs és Technológiai Minisztérium.
A HTA megalakulása óta tagja az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetségének (ETRMA), amely az európai gumiabroncs-ipar központi szövetsége, és irodája Brüsszelben található.