Legutóbbi sajtóközleményünkben arról írtunk, hogy miként tudunk vigyázni magunkra és az
abroncsokra a koronavírus idején is: https://hta.org.hu/vigyazzunk-magunkra-es-az-abroncsokra-a-
koronavirus-idejen-is/. A keveset vagy alig használt járművek, illetve abroncsok kapcsán felmerül az a
kérdés is, hogy takarékossági okokból lehet-e keverni a téli és nyári mintázatot? Hiszen, ha csak két
abroncsot kell lecserélni, máris spóroltunk… A válasz nagyon határozott NEM!
Nem arra való
A téli körülményekre optimalizált gumiabroncsok számára a nyári hőmérsékleti viszonyok már túl
magasak. A puhább gumikeverék tovább lágyul, ami növeli a fékutat, rontja a kanyarstabilitást, tehát
fokozza a balesetveszélyt. A téli abroncsok nyári használata a gumiabroncsok következő téli
tulajdonságait is negatívan befolyásolják, és nem lesznek már képesek az eredetileg tervezett
hatásfokuk elérésére, így se télen, se nyáron nem jelentenek optimális megoldást. A nem az
évszaknak megfelelő abroncsok használatával nem csak épségünket veszélyeztetjük, de a
pénztárcánknak sem kedvezünk, hiszen abroncsaink élettartamát is lerövidítjük, ezzel nagyobb
kiadást generálva, mint, amit egy-egy téli és nyári gumigarnitúra beszerzése jelente. Ám ezen szabály
alól is van kivétel: a koronavírus okozta kényszerű leállás idején, ha nem, vagy ha csak havi néhány tíz
kilométer erejéig használjuk az autónkat, fent hagyhatjuk a téli szettet. A részletekkel kapcsolatban
lásd a fent említett korábbi tájékoztató anyagunkat.
Kevert abroncsfajták: kisebb biztonság, romló menettulajdonságok
Sokan nem akarnak a tavaszi abroncsváltáskor négy új abroncsot venni, hanem – mondván, hogy
elegendő a hajtott tengelyre nyári mintázatút felszereltetni – hátul érintetlenül hagyják a téli
abroncsokat. De ez még annál is rosszabb eredményt szül, mintha egyszerűen fent hagynák a téli
szettet.
Téli és nyári abroncsok egy autón egyszerre? Nem jó megoldás!
A nem egységes abroncskészlet használata rontja az autó irányíthatóságát, tapadását és stabilitását –
bármely irányváltási helyzetben -, és a fenti módon szerelt autóval megállni sem egyszerű. Amit talán
megspórolunk az elhalasztott abroncscserén, annak többszörösét fizethetjük ki, akár már egy kisebb
koccanás esetén karosszériajavításra.
Nyárit nyárival, télit télivel
Ha a téli abroncsokkal szerelt autónkkal defektet kapunk, és a cserét nyári mintázatú abronccsal
oldjuk meg, drasztikus mértékben romlik az autó irányíthatósága. Nincs az a menetstabilizáló
elektronika, amely képes lenne fékezéskor megfogni az így felszerelt autót: akár már egy enyhe ívű kanyarban is letér az ívről, a kocsi hátulja kicsúszik, és kiszámíthatatlan módon alul- vagy felülkormányozottá válik. (Természetesen ugyanez a helyzet, ha a nyári szett kieső darabját télivel pótoljuk.)
Legyen egységes a 4+1 abroncs!
A téli és nyári abroncsok anyaga és mintázata nem véletlenül különböző: ezeket egymástól nagyban
eltérő körülményekre tervezték. Ezért az az ideális állapot, amikor az autóra felszerelt gumiabroncsok
kora, mérete, mintázata és egyéb jellemzői azonosak, ideértve a pótkereket is.
Négy évszakos abroncs: minden időben?
A négy évszakos abroncs kompromisszumos megoldás, elsősorban azoknak jelenthet alternatívát,
akik csak rövidebb távon, jellemzően városban és olyan utakon használják autójukat, ahol eltakarítják
a havat. Ezen típusú abroncsok futófelülete nem elsődlegesen nyári és nem is kifejezetten a téli
útviszonyoknak megfelelően kerül kialakításra. A négy évszakos gumiabroncs használata nem
feltétlenül csökkenti a nyári, valamint a téli garnitúra megvásárlásával járó anyagi terheket, hiszen
egész évben kopik. Azt feltételezve, hogy két garnitúrát nagyjából négy év alatt használ el egy autós,
egy négy évszakos gumiabroncs esetében ugyanennyi idő alatt ugyancsak két garnitúrára van
szükség. Bár a nyári, valamint a téli gumiabroncsot szezononként át kell cserélni, a négy évszakos
abronccsal is célszerű lenne legalább félévente felkeresni a szervizt centrírozás céljából. Hátránya,
hogy megvannak a maga határai, emiatt nagyobb fokú igénybevételnél nem képes olyan teljesítmény
nyújtani – egyik évszakban sem –, mint egy téli vagy egy nyári gumiabroncs. A gumiabroncs gyártók is
csak úgy tudnak megfelelni az elvárásoknak a lehető legnagyobb mértékig, ha a hideg és meleg külső hőmérsékletre külön gumiabroncsokat fejleszthetnek.
Pótkerék: csak ideiglenes használatra
Ha új szettet vásárolunk vagy szerelünk fel, győződjünk meg róla, hogy a pótkerék azonos mintázatú
és állapotú a többi abronccsal. Ne feledjük: csak a felszerelt kerekekkel azonos méretű és mintázatú
pótkerék nyújt teljes értékű segítséget a bajban. Az úgynevezett mankókereket helytakarékosságból
találták ki, de ez csak a javításhoz/cseréhez szükséges ideig lehet felszerelve, és használatakor
ügyeljünk arra, hogy a jármű menettulajdonságai nagymértékben – hátrányosan – megváltoznak. A
mankókerékkel felszerelt autóval max. 80 km/órás sebességgel haladhatunk. Figyelem! A hajtott
kerekeken mindenképpen egyforma abroncsnak kell lennie. Azaz, ha a fronthajtású autónk egyik első
abroncsa defektet kap, célszerű valamelyik hátsó abronccsal pótolni, a hátsó kerék helyére pedig a
mankókereket felszerelni. Macerás? Az bizony! Ezért, ha tehetjük, teljes értékű pótkerékkel autózzunk.
Milyen abroncsot válasszunk?
A COVID-19 járvány sokakat home office munkavégzésre kényszerített, melynek tagadhatatlanul
vannak előnyei is: időt és pénzt spórolunk az otthon töltött idő alatt, melyet az új abroncsok
kiválasztására és megvásárlására is fordíthatunk, tudatosan készülve a következő szezonális
abroncscserére.
További információ:
Morenth Péter
ügyvezető elnök
morenth@hta.org.hu